Push it!!

Saturday, March 6, 2010

Tiada kemahiran asas..siswazah IPTA menganggur

Share
Salam semua..seperti hari-hari biasa im bangun dan terus akan membuka laptop untuk mencari informasi-informasi terkini..Sumber informasi im dalam ruangan maya ini sudah semestinya kosmo online. Bagi im, setiap hari banyak informasi yang im dapat dalam sana. Hari ini, im tertarik untuk menulis tentanr artikel yang dipapkan dalam kosmo online iaitu artikel tentang, ' siswazah IPTA tiada empat kemahiran asas'..

Kemahiran asas??mungkin ramai yang tertanya-tanya..alah kemahiran asas apa la sangat jika dibandingkan dengan resutl yang cemerlang setiap semester. Menurut sumber, kajian telah mendapati bahawa golongan siswazah sukar mendapat pekerjaan oleh kerana tiada empat kemahiran asas iaitu kemahiran komunikasi, nilai dan etika, kepimpinan serta pemikiran kritis. Hal ini juga diperakui oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

 kemahiran komunikasi kunci utama dalam temuduga





 Kepimpinan perlu ada pada diri setiap orang



Im sendiri sebagai seorang pelajar  IPTA menyedari hakikat ini. Memang tidak dinafikan lagi masalah ini boleh menjadi duri dalam daging bagi setiap bakal siswazah jika mereka tidak bersiap sedia dari awal..

p/s : sekarang im menyiapkan diri untuk memenuhi 4 kemahiran asas tersebut..InsyaAllah..kawan2 bagaimana??..sudahkan anda menguasai 4 kemahiran asas tersebut??..tinggalkan komen ye..  :)
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl
blog comments powered by Disqus