Push it!!

Friday, June 11, 2010

Trafik nuffnang

Share

 

Salam geng..

Erm sebenarnya entry ni mieran tulis khas untuk yang bertanyakan kepada mieran tentang trafik nuffnang..mieran sebenarnya segan nak tulis pasal tips-tips ni, sebabnya mieran ni pun bukannya tahu sangat pasal ni..tapi xpe mieran akan terangkan semampu yang mieran boleh.

Masih ada yang baru dengan nuffnang ni pasti tidak berapa tahu macam mana pihak nuffnang mengira trafik blog kita kan..

Untitled1

Kiraan trafik nuffnang dilihat daripada dua iaitu pertama paparan (view) dan yang kedua ialah unik (unique).

Untitled1

Jumlah paparan dan juga unik ini dikira setiap jam. Bagi paparan, dikira sepertimana situasi berikut:

“seorang blogger masuk ke halaman blog anda. pada pukul 12 tengahari contohnya..itu sudah dikira 1 paparan untuk blog anda dan juga 1 unik telah dikira..jumlah paparan akan meningkat setiap kali blogger lain masuk ke halaman blog anda..

 

Jumlah paparan tidak semestinya sama dengan jumlah unik. Ini adalah kerana, kaedah jumlah unik dikira berbeza dengan paparan..contohnya..

'” Blogger A masuk ke blog anda pada pukul 12..so disitu telah dikira 1 paparan dan 1 unik..dan jika blogger A tersebut masuk lagi ke blog anda dalam linkungan masa antara pukul 12-1, maka unik hanya dikira 1 sahaja dan paparan akan menjadi 2..(harap kawan-kawan faham.hehe)..Tetapi jika blogger A tadi masuk blog anda untuk kali kedua dalam masa lain selain lingkungan masa pukul 12-1 tadi, maka dikira 2 unik untuk blog anda..

 

So mieran harap kawan-kawan faham la apa yang mieran bebel kat atas 2 yea..

p/s : kalau mieran salah tolong betulkan yea..awal2 lagi mieran dah cakap mieran ni bukannya tahu sangat.memandangkan kawan blogger bertanya, so apa salahnya mieran share apa yang mieran tahu dan yang mieran faham


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl
blog comments powered by Disqus