Push it!!

Friday, April 16, 2010

BACKLINKS..what that?

Share



Salam sayang daripada mieran..setelah hampir 6 bulan mieran berblogging membuatkan mieran gembira dengan dunia bloggging..daripada zero tentang dunia ini, kini mieran bolehlah tersenyum kerana tahu sedikit sebanyak pasal dunia blogging..semakin hari mieran bersemangat untuk mempelajari benda baru..




Hari ni mieran tertarik dengan satu benda yang mieran rasa penting dalam usaha untuk memajukan dan memperkenalkan blog kita kepada umum..BACKLINKS..


Backlink secara mudahnya boleh dikatakan sebagai link website (URL) yang terdapat dalam website-website lain..contohnya link website @ blog Si A ada dipamerkan di blog Si B (kalau salah tolong perbetulkan mieran k)..secara mudahnya blog mieran ni memasukkan link website (URL) anda dalam mana-mana entry mieran ataupun meletakkan URL anda dalam link list mieran..dan jika ini berlaku maka bermakna website anda akan ada 1 backlink iaitu dari blog mieran..faham kan?..kalau tak faham angkat kaki..hehehe..

Backlinks ada beberapa jenis..mieran listkan satu persatu k:-

  1.  one way link ( link sehala)
  2. two ways link ( link dua hala)
  3. three ways link (link 3 hala)
Daripada ketiga-tiga jenis backlink di atas ni, kita perlu tahu jenis backlink apa yang patut kita gunakan..jika website atau blog yang memberikan backlinks itu terkenal (PR tinggi) jenis backlink yang pertama adalah yang terbaik..

Website atau blog yang memberikan blog itu tidak terkenal (PR rendah), backlinks yang sesuai digunakan adalah jenis backlinks yang ketiga..

Ok la mieran harap semua faham la yang mieran tulis ni..mieran pun tak tahu sangat betul ke tak..mieran baru je baca daripada hasil yang diberikan oleh mr.google..blog mieran baru PR1..so kepada kawan2 yg nak meningkatkan PR blog selalulah komen kat blog yang mempunyai PR tinggi..untuk pengetahuan kawan-kawan mieran menggunakan format 'dofollow' yang memberikan backlinks terus kepada sape2 yang komen kat blog mieran..

p/s : post akan datang mieran akan citer pasal apa yang dikatakan 'nofollow' dan 'dofollow'..see ya.. :)



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl
blog comments powered by Disqus