Push it!!

Wednesday, January 20, 2010

Angkara komen berbaur mengancam dalam facebook

Share
Salam..beberapa minggu lepas kita dikejutkan dengan berita tentang penahanan terhadap seorang pelajar dari Akademi Seni Budaya, Warisan dan Kebangsaan (ASWARA) bersabit tuduhan isu komennya berhubung dengan isu penggunaan kalimah kalimah Allah.

Mohamad Tasyrif Tajudin, 25, dituduh menggunakan laman facebook dan membuat komen dalam laman tersebut dengan niat untuk mengancam orang lain dengan menggunakan akaun pengguna, Shahrul Maizam.  Komen yang ditulis olehnya seperti berikut, “ke nak aku baling bom petrol di sana plak?… harga boleh runding…”




Mohamad Tasyrif yang kelihatan tenang sepanjang prosiding berjalan didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang boleh dihukum mengikut Seksyen 233(3) akta sama.
Jika sabit kesalahan Mohamad Tasyrif yang tidak diwakili peguam boleh didenda maksimum RM50,000 atau dipenjara maksimum setahun atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Dusuki Mokhtar menawarkan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin. Tertuduh bagaimanapun, ditahan sehingga 18 Januari ini bagi membolehkan kes itu disebut semula di depan Aslam.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl
blog comments powered by Disqus