Push it!!

Thursday, June 17, 2010

Kelebihan Disqus Comment

Share

Salam geng..

Malam ni rasa kecewa amat membuak-buak di dada kerana team Spain kalah di tangan team Swiss..huhu..lupakan pasal 2..ada 2 game lagi..sure menang baki 2 game tersebut.

Ok hari ni mieran just nak share kelebihan dan kekurangan kedua-dua sistem komen seperti mana tajuk di atas..

Disqus Comment..

Sure ramai yang sudah tahu sistem komen ni macam mana kan..Bagi mieran, sistem Disqus Comment ni adalah yang terbaik bagi mieran dan ia amatlah friendly user..mieran mengatakan sebegitu kerana, dengan menggunakan sistem ini di dalam blog, komen-komen terhadap sesuatu entry yang masuk akan mudah diketahui oleh tuan blog melalui email yang akan dihantar kepada tuan blog..So daripada situ, kita akan lebih alert dengan komen-komen terbaru daripada kawan-kawan blogger lain..Ini membolehkan kita membalas komen yang masuk dengan segera..

Cara masukkan Disqus Comment dalam blog

1. Login ke laman web http://disqus.com/ > Sign up terlebih dahulu > Selesai sign up, login

disqus 1

2. Setelah login, klik moderate > klik install instructions > klik blogger > upload template blog anda.sila rujuk gambar

disqus 2

disqus 3

3. Setelah upload template blog anda, anda akan diberikan kod template baru yang telah dipatchkan oleh Disqus. Copy kod template yang baru tersebut dan paste ke dalam ruang edit HTML blog anda..

4. Sebelum klik save template baru, dinasihatkan backup terlebih dahulu template yang lama..Then selepas paste kod template yang baru..klik save dan siap..hasilnya..

disqus 4 

Dengan adanya Disqus Comment ni, kita boleh tahu dengan kadar segera jika komen terbaru masuk. Selain itu, kita juga boleh reply terus komen blogger lain..So mudah kan..Ok selamat mencuba


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl
blog comments powered by Disqus